Vaarschool.be – Onze visie op vaaropleiding – De ene vaarschool is de andere niet

door | jul 8, 2017 | Opleidingsnieuws | 0 Reacties

Het is een feit dat de recente ontwikkelingen binnen de wereld van de vaaropleidingen het er voor een toekomstige pleziervaarder niet makkelijker hebben op gemaakt, zeker niet in België.

Denken we maar aan de recente ontwikkelingen aangaande het Belgische Stuurbrevet, waar de overheid de manier van examineren drastisch heeft gewijzigd. Maar dat is maar één voorbeeld.

• Hoe kan je als beginnende pleziervaarder zeker zijn dat de opleiding die je volgt ook werkelijk goed is ?
  • Hoe kies je tussen vaarscholen ?
  • Is de ene vaarschool nu werkelijk beter dan de andere ? Hoe bepaal je dat?
  • Wat betekent dat : “erkende” vaarschool?

In een tijd waar sommige vaarscholen zelf een kwaliteitslabel uitvinden of zich “erkend” noemen is het antwoord (althans vanuit het oogpunt van de cursist), zeker niet evident. Want wat is de waarde van zo’n kwaliteitslabel dat je jezelf opkleeft ? Of wat is de waarde van het zogezegd “erkend” zijn ?

Is het omdat een bedrijf zegt : wij zijn kwaliteitsvol bezig, dat dit dan ook zo is ? Ons antwoord hierop is : ABSOLUUT NIET.

Vaarschool.be laat zich onafhankelijk meten op 2 manieren, want kwaliteit dient vooral meetbaar te zijn.

Onze cursisten zijn onze maatstaf

Jaarlijks geven wij aan een duizendtal cursisten zowel praktijk- als theorieopleidingen. Dit doen we ondertussen al méér dan 10 jaar lang (sinds 2003). Iedere cursist krijgt kort na zijn opleiding de mogelijkheid om een electronische tevredenheidsenquete in te vullen.

Momenteel staat onze score op bijna 95% tevredenheid. In de academische wereld is dit de allergrootste onderscheiding.

Dit resultaat wordt ook live en continue op onze website afgebeeld. Lees alles over onze tevredenheidsindex op deze pagina.

Royal Yachting Association – de wereldwijde norm qua vaaropleidingen

RYA TC Logo FinalDe RYA (Royal Yachting Association) is een organisatie van de Britse overheid die de belangen van de watersport reeds gedurende 150 jaar promoot en verdedigt. Haar instructieschema en methodologie worden wereldwijd beschouwd als dé beste in haar categorie.

De RYA heeft een zeer gestructureerd programma met duidelijke handboeken. Alle instructeurs worden door de RYA gecertificeerd en gecontroleerd, net als de haven en de jachten. Daarom wordt een RYA-brevet wereldwijd geaccepteerd en gewaardeerd.

De RYA-scholen zijn vertegenwoordigd van Australië tot in Amerika. Meer dan 150.000 personen volgen jaarlijks en wereldwijd de RYA-opleidingen.

Vaarschool.be is officieel erkend is als RYA-training centre. Dit betekent dat we geaccrediteerd zijn voor het uitreiken van RYA-brevetten, die onder de kenners terecht respect afdwingen, en die dus ook de kwaliteit van de scholing garandeert. Ieder jaar worden wij (onze instructeurs, de school en de lesboten) door de RYA gecontroleerd.

Conclusie

In België is er nog geen erkenningssysteem voor vaarscholen. Vanuit de FOD Mobiliteit & Vervoer wordt er momenteel gewerkt aan zo’n erkenningssysteem, iets wat volgens ons hard nodig is om de sector waar “jan en alleman” die zich een boot kan kopen zich kan bombarderen tot vaarschool.

Kwaliteitsvolle vaaropleidingen kiezen als cursist is daarom belangrijk. Goeie informatie krijgen is minstens even belangrijk. Onze klanten weten waarover we praten.

Onze klanten zijn onze beste ambassadeurs. Vraag het hen, vraag hen hoe wij onze passie voor varen overbrengen. Vraag hen hoe didactisch onderbouwd onze cursussen zijn. Vraag hen alles wat u te binnen schiet …

Kijk daarenboven ook eens naar ons cursusboek: de Leergids voor het Stuurbrevet, het meest up-to-date cursusboek op de markt. En naar onze examensimulator voor het Stuurbrevet die gratis kan gebruikt worden door al onze studenten die deelnemen aan de groepsopleidingen.

Redenen genoeg dus om te kiezen voor Vaarschool.be … binnenkort ben jij dan misschien ook onze ambassadeur 🙂

Danny Bisaerts – Zaakvoerder