FAQ – veelgestelde vragen

Wat is een Belgisch Stuurbrevet?

Een stuurbrevet (in de volksmond ook wel vaarbewijs genoemd omdat dit brevet in Nederland zo heet) is niet meer en niet minder dan een rijbewijs voor op het water.

In België dient iedere bestuurder van een snelle boot (> 20 km/u) of een grote boot (>= 15 m) in het bezit te zijn van een stuurbrevet.

Dit geldt dus voor zowel motorboten/jetski’s als voor zeilboten.

Dus als je boot niet sneller kan dan 20 km/u, moet je in principe geen stuurbrevet hebben. Het feit dat je op je erewoord zou beloven om nooit sneller te varen dan 20 km/u telt dus niet mee.

Een Belgisch Stuurbrevet heeft een onbeperkte geldigheid. Dus eens je geslaagd bent, blijft dit ook geldig. Het is geldig overal binnen Europa, maar buiten België vraag je toch best een International Certificate of Competence (ICC) aan.

Voorbeelden:

  • Een boot van 14,9 meter lang die niet sneller kan dan 20 km/u is dus niet stuurbrevet-plichtig
  • Een jetski vaart sneller dan 20 km/u en moet dus altijd worden bestuurd door iemand met een geldig stuurbrevet
Welke soorten Stuurbrevet zijn er?

We onderscheiden 2 soorten stuurbrevetten:

  • Beperkt stuurbrevet (binnenwateren)
  • Algemeen stuurbrevet (binnenwateren + open water)

Het verschil tussen beide brevetten is dat je met een beperkt stuurbrevet op alle Belgische scheepvaartwegen met uitzondering van de Beneden-Zeeschelde mag varen, en met het Algemeen stuurbrevet mag je op alle Belgische scheepvaartwegen varen zonder uitzondering.

Voor beide brevetten is er een theoretisch en een praktisch examen vereist.

Je gaat best niet alleen voor het beperkt stuurbrevet. Je weet vandaag immers niet of de delen van de vaarweg die je niet mag bevaren met het beperkt stuurbrevet in de toekomst geen hinderpaal voor je zullen vormen.

Met een stuurbrevet mag je alle pleziervaartuigen besturen. Dit is dus verschillend met sommige landen aan de Middelandse Zee waar er een apart brevet bestaat voor jetski en motorboot.

Waar moet ik aan voldoen om een Belgisch Stuurbrevet te bekomen?

In België dien je aan de volgende voorwaarden te voldoen om een stuurbrevet te verkrijgen:

  • Minimum 16 jaar zijn (theoretisch examen kan je afleggen vanaf 15 jaar)
  • In goede gezondheid verkeren (attest vanwege arts vereist)
  • Slagen voor het theoretische examen bij de FOD Mobiliteit en Vervoer
  • Certificaat bezitten van een geslaagd praktijkexamen
  • Een volledig examendossier hebben bij VAARSCHOOL
Wat is de minimum leeftijd om een Belgisch Stuurbrevet te bekomen?

De minimum leeftijd voor het bekomen van een Belgisch Stuurbrevet is sinds juli 2019 verlaagd naar 16 jaar. Voorheen was dit 18 jaar. Onze school accepteert leerlingen van 15 jaar.

Ik ben geen Belg. Kan ik ook een Belgisch Stuurbrevet behalen?

Inderdaad, dit is geen enkel probleem. Je dient in dit geval het examen wel in België af te leggen. Uw eigen nationaliteit speelt dus geen rol.

Let wel op: je moet wel je in België wonen of de Belgische nationaliteit hebben als je het ICC wil aanvragen.

Wat is het verschil tussen het examendossier en het examen zelf?

Het examendossier is de plek waar alle elementen die nodig zijn voor je Stuurbrevet worden verzameld. Zo’n dossier wordt beheerd door een zogenaamde representatieve organisatie. Het is verplicht om zo’n dossier aan te maken. Je kan dit dus niet zelf regelen.

Vaarschool.be is door de FOD Mobiliteit en Vervoer erkend als representatieve organisatie. De betaling (55 Euro) voor het beheer van het examendossier doe je aan de representatieve organisatie (Vaarschool.be). Aanmaken van zo’n dossier is eenvoudig via onze online inschrijfpagina.

Het theoretisch examen wordt afgenomen door de FOD Mobiliteit en Vervoer en ieder examendeel dient bij hen te worden gereserveerd en ook aan hen betaald (44 Euro per examendeel).

Met welk formulier moet ik naar de dokter en waar kan ik dit vinden (doktersattest)?

Het doktersattest dat je moet laten invullen door je huisarts is beschikbaar via deze link. Let op: het medisch attest is slechts 3 maanden geldig. Je kan dit dus best pas op het einde van het administratieve proces aan ons bezorgen.

Je dient dit gewoon af te printen, mee te nemen naar je doktersbezoek, door de arts te laten invullen en dan terug in te scannen in PDF-formaat en vervolgens aan je examendossier bij de FOD Mobiliteit en Vervoer te koppelen.

Een eigen verklaring van de huisarts waarin hij bevestigd dat je geschikt bent om met een pleziervaartuig te varen is ook toegelaten, maar dit document heeft de voorkeur.

Ik ben niet geslaagd in het theoretisch examen. Wat nu?

Moest je onverhoopt toch niet slagen in een deel van het examen Belgisch Stuurbrevet … geen paniek.

Je kan een nieuwe afspraak maken bij de FOD met de link die je van ons gekregen hebt voor je eerste examen.

Een herkansing is spijtig genoeg niet meer gratis en kost 44 Euro per examendeel, dus:

  • Dien je enkel herexamen te doen voor het gedeelte Beperkt Stuurbrevet of voor het gedeelte Aanvullend Algemeen Stuurbrevet dan betaal je 44 Euro per gedeelte.
  • Indien je zowel het gedeelte Beperkt Stuurbrevet als het gedeelte Aanvullend Algemeen Stuurbrevet dient te herdoen, dan betaal je 88 Euro voor beide delen.

De betaling van het theoretisch examen dien je aan de FOD Mobiliteit en Vervoer over te maken, niet aan VAARSCHOOL.

Wat is een International Certificate of Competence (ICC)?

Het ICC, voluit het International Certificate of Competence, is het internationale stuurbrevet volgens de regels van de Verenigde Naties.

Met dit certificaat kan je op een makkelijke manier varen in het buitenland. Het probleem is namelijk dat ons Belgisch Stuurbrevet qua vorm niet echt meer voldoet aan de normen qua beveiliging en uitzicht zoals die in andere landen gelden.

Je kan pas het ICC aanvragen nadat je  het Belgisch Stuurbrevet hebt bekomen.

Er moet niet weer examen gedaan worden, het volgen van een gewone administratieve procedure volstaat + de betaling van 75 Euro.

OPGELET: Een Belgisch ICC kan enkel worden afgeleverd aan personen die in België wonen of de Belgische nationaliteit hebben. Maw, iemand met een buitenlandse nationaliteit kan wel een Belgisch stuurbrevet halen, maar als hij of zij niet in België woont, kan hij of zij geen ICC bekomen.

Vraag nu simpel je ICC aan via deze pagina.

Vaarschool.be is erkend door FOD Mobiliteit & Vervoer om de administratie rond de aflevering het ICC te verzorgen (erkenningsnummer C13).

Welk type boot moet ik kiezen voor mijn praktijk (MOTOR)?

Het is steeds het beste dat je een opleidingsboot kiest die het dichtste aanleunt bij het type boot waar je zelf mee zou gaan varen.

Voor je Belgisch Stuurbrevet zelf maakt het niet uit welk type boot je kiest. Het Belgisch Stuurbrevet is geldig op alle plezierboten die sneller kunnen dan 20km/u of die langer zijn dan 15m.

In onze opleidingen maken wij het onderscheid tussen motorboot, motorcruiser en motoryacht (van klein naar groot). Dit vertaalt zich ook een prijsverschil tussen de verschillende types (een kleinere boot is goedkoper).

Uiteraard zijn er verschillen qua besturing, maar voor je brevet en het afgeleverde praktijkcertificaat maakt het niet uit. Dus als je op een motorboot je praktijk volgt, mag je daarna ook varen met de andere types van schepen.

Wat leer ik tijdens de opleiding praktijk MOTOR?
  • Tewaterlating van een boot
  • Basis veiligheid aan boord
  • Basis besturing van de boot
  • Voorwaarts / achteruit varen

 

  • Het nemen van sluizen
  • Basis knopen en hun gebruik
  • Basis besturing bij hoge snelheid
  • Man over boord – manoeuvre
  • Uitnemen van de boot
  • Praktische tips

 

Met andere woorden, na deze dag kan je veilig aanmeren, een sluis nemen en de basis manoeuvres uitvoeren. Zeker de moeite waard!

Dien ik eerst de cursus theorie te volgen en dan pas de praktijk?

De opleiding theorie en praktijk zijn volledig onafhankelijk van elkaar. Je kan dus eerst theorie volgen en dan pas de praktijk, maar ook omgekeerd. Je kiest dus bijgevolg wat je het beste uitkomt.

Gaat de cursus praktijk altijd door?

Ja! Enkel wanneer alle cursisten unaniem besluiten dat de weersomstandigheden te slecht zijn om met de cursus te starten, gaat de cursus niet door.

Uiteraard kan de instructeur de cursus ook afgelasten indien de veiligheid niet kan gegarandeerd worden (bijvoorbeeld bij storm, onweer, …). Je dient dus steeds jezelf aan te bieden bij de start van de cursus. Doe je dit niet, dan heb je geen recht op terugbetaling en/of verplaatsing van de opleiding.

Ik kan reeds varen. Moet ik een praktische opleiding volgen?

Nee, je kan eventueel rechtstreeks je praktijkexamen afleggen.

Echter, we merken uit de ervaring die we ondertussen hebben opgebouwd, dat er veel mensen zijn denken dat ze goed kunnen varen. Als we dan het examen gaan afnemen merken we dat er nogal wat onveilige dingen worden gedaan waarop we dus negatief moeten op kwoteren.

Als je geen opleiding hebt gevolgd is het dus beter om in te schrijven in de normale praktijkopleiding. In die praktijkopleiding krijg je op een correcte manier alle handelingen aangeleerd en zal je normaal gezien ook slagen in het praktijkexamen (wat steeds is inbegrepen in deze praktijkopleidingen).

Is het Nederlandse vaarbewijs evenwaardig aan het Belgische Stuurbrevet?

Ja, de Nederlandse vaarbewijzen zijn gelijkgesteld aan de Belgische Stuurbrevetten.

  • Beperkt Stuurbrevet = Vaarbewijs I
  • Algemeen Stuurbrevet = Vaarbewijs II
Waarom dien ik mijn opleiding direct te betalen?

In het verleden hebben wij nogal wat problemen gehad met personen die zich inschreven in onze cursussen, maar die dan uiteindelijk als de cursus startte niet kwamen opdagen.

Gezien de grote vraag naar onze opleidingen kunnen wij het ons niet meer permitteren om mensen te moeten weigeren die effectief wel de cursus gaan volgen ten opzichte van hen die zich inschrijven en niet komen opdagen.

De enige manier om dit te vermijden is om je te vragen om onmiddellijk te betalen. Na inschrijving in een cursus krijg je 10 dagen de tijd, daarna wordt je tot 2 maal toe aangemaand, en indien dit niet helpt geven wij uw plaats in de cursus terug vrij.

Een factuur wordt om diezelfde reden pas afgegeven na iedere ontvangen betaling. De factuur is dan downloadbaar in ‘Mijn-Vaarschool’, onze studentenzone.

Welk cursusmateriaal wordt er gebruikt tijdens de opleiding Belgisch Stuurbrevet?

In onze school gebruiken we het meest veelzijdige cursusboek van het moment, de ‘Leergids voor het Stuurbrevet’. Het boek heeft 160 pagina’s, full color. Deze nieuwe versie (editie 2021), met voorwoord van Staatssecretaris voor de Noordzee, Philippe De Backer, is ontworpen voor de beginnende watersporter.

De inzichten in deze gids zijn het resultaat van de didactische ervaring van de auteur (Danny Bisaerts, zaakvoerder vaarschool.be) en van de vele instructeurs die samen met hem dit boek vorm hebben gegeven.

De nautische begrippen worden op een eenvoudige manier voorgesteld en helder uitgelegd. Tekeningen en foto’s vullen de tekst aan waar nodig. Deze leergids is de ideale vriend in je studie voor het examen. Daarna leg je hem gewoon aan boord want het is ook een handig naslagwerk.

Voor de opleiding Algemeen Stuurbrevet is ook een Bretoense plotter+passer nodig zoals onze Navigatieset Deluxe.

Ik wil de cursus cadeau doen. Hebben jullie ook cadeaubonnen?

Jazeker! Een VAARSCHOOL-cadeaubon is het ideale geschenk voor de beginnende pleziervaarder. Alle informatie vind je hier.