FAQ – veelgestelde vragen

Stuurbrevet - theorie (8)

Welk cursusmateriaal wordt er gebruikt?

In onze school gebruiken we het meest veelzijdige cursusboek van het moment, de ‘Leergids voor het Stuurbrevet’.

Moet ik verplicht een theoretische cursus volgen?

Leergids_SW_CoverHet volgen van een theoretische cursus is niet verplicht. Je kan ook gewoon studeren via ons cursusboek, de Leerwijzer voor het Belgische stuurbrevet.

Eventueel kan je de zelfstudie aanvullen met onze Examen- en leerstofsimulator om te oefenen over het examen.

Uiteraard heeft het volgen van een opleiding in groep een aantal voordelen:

  • Je volgt de cursus in groep in één van onze leslocaties verspreid over heel Vlaanderen
  • De cursus gaat door op vooraf afgesproken tijdstippen in functie van de examens georganiseerd door de overheid
  • Je kan direct vragen stellen en wordt door middel van oefeningen in klasverband perfect klaargestoomd voor het examen
  • Je bent geconcentreerd bezig met de leerstof
  • Je hebt persoonlijk contact met de leraar en met de andere cursisten
  • Je trekt er tijd voor uit. Dit is misschien wel het belangrijkste, want we merken dat veel studenten te laat starten met studeren. De theoriestof is niet heel moeilijk, maar je moet er toch wel de tijd voor uitrekken die nodig is!

Hoe schrijf ik in voor het examen Stuurbrevet ?

Inschrijven voor het examen kan simpel via onze online inschrijfpagina.

Vaarschool.be is erkend als representatieve organisatie voor het Stuurbrevet door de FOD Mobiliteit en Vervoer onder erkenningsnummer E11.

Dit betekent dat wij u volledig kunnen begeleiden tot aan het effectieve examen.

mobilit_nl

Is het Nederlandse vaarbewijs evenwaardig aan het Belgische Stuurbrevet?

Ja, de Nederlandse vaarbewijzen zijn gelijkgesteld aan de Belgische Stuurbrevetten.

  • Beperkt Stuurbrevet = Vaarbewijs I
  • Algemeen Stuurbrevet = Vaarbewijs II

Dien ik eerst de cursus theorie te volgen en dan pas praktijk?

De opleiding theorie en praktijk zijn volledig onafhankelijk van elkaar. Je kan dus eerst theorie volgen en dan pas de praktijk, maar ook omgekeerd. Je kiest dus bijgevolg wat je het beste uitkomt.

Welke soorten stuurbrevet zijn er ?

We onderscheiden 2 soorten stuurbrevetten:

  • Beperkt stuurbrevet
  • Algemeen stuurbrevet

Het verschil tussen beide brevetten is dat je met een beperkt stuurbrevet op alle Belgische scheepvaartwegen met uitzondering van de Beneden-Zeeschelde mag varen, en met het Algemeen stuurbrevet mag je op alle Belgische scheepvaartwegen varen zonder uitzondering.

Voor beide brevetten is er een theoretisch examen vereist.

Je gaat best niet alleen voor het beperkt stuurbrevet. Je weet vandaag immers niet of de delen van de vaarweg die je niet mag bevaren met het beperkt stuurbrevet in de toekomst geen hinderpaal voor je zullen vormen.

Met een stuurbrevet mag je alle pleziervaartuigen besturen. Dit is dus verschillend met sommige landen aan de Middelandse Zee waar er een apart brevet bestaat voor jetski en motorboot.

Waar moet ik aan voldoen om een stuurbrevet te behalen?

In België dien je aan de volgende voorwaarden te voldoen om een stuurbrevet te verkrijgen:

  • Minimum 18 jaar zijn (theoretisch examen kan je afleggen vanaf 17 jaar)
  • In goede gezondheid (attest vanwege arts vereist)
  • Slagen voor het theoretische examen
  • Attest van minimaal 12 uur praktijkervaring kunnen voorleggen (of 6 uur door een erkende organisatie zoals www.vaarschool.be) – het zogeheten ‘dienstboekje’.

Er is dus momenteel nog geen praktisch examen, je moet enkel je praktijkervaring kunnen bewijzen. Maar, vanaf 2018 komt er een praktijkexamen: https://www.vaarschool.be/invoering-van-een-praktijkexamen-in-2018-is-een-feit

Wat is een stuurbrevet ?

Een stuurbrevet (in de volksmond ook wel vaarbewijs genoemd omdat dit brevet in Nederland zo heet) is niet meer en niet minder dan een rijbewijs voor op het water.

In België dient iedere bestuurder van een snelle boot (> 20 km/u) of een grote boot (>= 15 m) in het bezit te zijn van een stuurbrevet.

Dit geldt dus voor zowel motorboten/jetski’s als voor zeilboten.

Dus als je boot niet sneller kan dan 20 km/u, moet je in principe geen stuurbrevet hebben. Het feit dat je op je erewoord zou beloven om nooit sneller te varen dan 20 km/u telt dus niet mee.

Een Belgisch Stuurbrevet heeft een onbeperkte geldigheid. Dus eens je geslaagd bent, blijft dit ook geldig. Het is geldig overal binnen Europa, maar buiten België vraag je toch best een International Certificate of Competence (ICC) aan.

Voorbeelden:

  • Een boot van 14,9 meter lang die niet sneller kan dan 20 km/u is dus niet stuurbrevet-plichtig
  • Een jetski vaart sneller dan 20 km/u en moet dus altijd worden bestuurd door iemand met een geldig stuurbrevet

Stuurbrevet - praktijk (5)

Moet ik een praktische cursus volgen?

Nee, maar nog steeds varen teveel onervaren personen zonder eender welke vorming op het water.

De keuze voor een professionele aanpak is dan ook een keuze die je vooral vanuit een veiligheidsstandpunt dient te maken. De kostprijs van schade aan je boot of van opgelopen lichamelijk letsel bij een ongeval weegt niet op tegen de prijs van de cursus.

Onze vaarschool zorgt dus voor jouw begeleiding tijdens je eerste praktijkuren, net zoals dit ook gebeurt bij het leren rijden met een auto. Wij vinden het onverantwoord om zonder enige vorming het water op te trekken.

Met maximaal 5 leerlingen per boot, of 4 bij motorcruiser/motorjacht, word je op een veilige manier geïntroduceerd in de beginselen van het motorbootvaren. Na de cursus ontvang je van ons het ‘dienstboekje’, het attest van praktijkervaring.

 

Gaat de cursus praktijk altijd door?

Ja! Enkel wanneer alle cursisten unaniem besluiten dat de weersomstandigheden te slecht zijn om met de cursus te starten, gaat de cursus niet door.

Uiteraard kan de instructeur de cursus ook afgelasten indien de veiligheid niet kan gegarandeerd worden (bijvoorbeeld bij storm, onweer, …). Je dient dus steeds jezelf aan te bieden bij de start van de cursus. Doe je dit niet, dan heb je geen recht op terugbetaling en/of verplaatsing van de opleiding.

Dien ik eerst de cursus theorie te volgen en dan pas praktijk?

De opleiding theorie en praktijk zijn volledig onafhankelijk van elkaar. Je kan dus eerst theorie volgen en dan pas de praktijk, maar ook omgekeerd. Je kiest dus bijgevolg wat je het beste uitkomt.

Wat leer ik tijdens de cursus praktijk?

  • Tewaterlating van een boot
  • Basis veiligheid aan boord
  • Basis besturing van de boot
  • Voorwaarts / achteruit varen

 

  • Het nemen van sluizen
  • Basis knopen en hun gebruik
  • Basis besturing bij hoge snelheid
  • Man over boord – manoeuvre
  • Uitnemen van de boot
  • Praktische tips

 

Met andere woorden, na deze dag kan je veilig aanmeren, een sluis nemen en de basis manoeuvres uitvoeren. Zeker de moeite waard!

Wie kan een dienstboekje uitschrijven?

MY SYLDAN in actie

Iedere houder van een geldig Belgisch Stuurbrevet kan een dienstboekje uitschrijven. Van deze persoon wordt uiteraard verwacht dat hij de opleiding van zijn leerling degelijk probeert te geven. Gewoon invullen en handtekenen is dus duidelijk niet de bedoeling.

Formule met begeleider

Een invulbaar voorbeeld van een dienstboekje kan je vinden op de website van de FOD Mobiliteit.

Indien je deze formule hanteert, dien je ook extra (buiten het dienstboekje) de volgende documenten door te sturen om je examendossier te onderbouwen:

  • Een kopie van het Stuurbrevet of ICC van de persoon die als opleider optreedt.
  • Een foto van de boot (met zichtbaar snelheidsnummer). Het moet om een stuurbrevet-plichtig vaartuig gaan: dus sneller dan 20km/u of langer dan 15 meter, conform art 2, 23 en 24 van het KB van 2 juni 1993.

Op het dienstboekje moeten alle trajecten vermeld staan die je gevaren hebt. In totaal moet je, als je via begeleiding werkt, dus 12 uur vaartijd hebben.

Formule via Vaarschool.be

Indien je de opleiding via een erkende vaarschool volgt, zoals www.vaarschool.be, bedraagt dit slechts 6 uur.

In dat laatste geval krijg je dan ook de correcte begeleiding die didactisch is onderbouwd. Wij raden dan ook zeker een praktijkopleiding aan via onze school als je op een verantwoorde manier op het water wil gaan…

Indien je via een andere vaarschool lessen volgt, dan geldt toch ook het feit dat het over een stuurbrevet-plichtig vaartuig dient te gaan zoals hierboven beschreven.

Opmerking

Praktijkervaring afgelegd op een zeilboot kan dus niet gelden om in aanmerking te komen voor het Stuurbrevet tenzij de zeilboot langer is dan 15 meter. Een zeilboot is  immers geen stuurbrevet-plichtig vaartuig zoals bedoelt in art 2, 23 en 24 van het KB van 2 juni 1993.

Stuurbrevet - examens (6)

Ik wil NU mijn stuurbrevet! Wat moet dit kosten?

Die optie bestaat niet echt. Snel je stuurbrevet tegen betaling verkrijgen is niet mogelijk. Je moet wel degelijk de te kennen materie meester te zijn aangezien de examens worden georganiseerd door de overheid via PC.

We kunnen je uiteraard wel een opleiding op maat bieden, zowel qua praktijk als qua theorie.

Op die manier kan je sneller klaargestoomd worden en kunnen we beter werken op de elementen waar je eventueel wat moeilijkheden ondervindt.

Ik ben geen Belg. Kan ik ook een Belgisch Stuurbrevet behalen?

Inderdaad, dit is geen enkel probleem. Je dient in dit geval het examen wel in België af te leggen. Uw eigen nationaliteit speelt dus geen rol.

Hoe schrijf ik in voor het examen Stuurbrevet ?

Inschrijven voor het examen kan simpel via onze online inschrijfpagina.

Vaarschool.be is erkend als representatieve organisatie voor het Stuurbrevet door de FOD Mobiliteit en Vervoer onder erkenningsnummer E11.

Dit betekent dat wij u volledig kunnen begeleiden tot aan het effectieve examen.

mobilit_nl

Wat is een ICC of International Certificate of Competence?

Het ICC, voluit het International Certificate of Competence, is het internationale stuurbrevet volgens de regels van de Verenigde Naties.

Met dit certificaat kan je op een makkelijke manier varen in het buitenland. Het probleem is namelijk dat ons Belgisch Stuurbrevet qua vorm niet echt meer voldoet aan de normen qua beveiliging en uitzicht zoals die in andere landen gelden.

Je kan pas het ICC aanvragen nadat je  het Belgisch Stuurbrevet hebt bekomen.

Om een ICC aan te vragen kan je terecht bij de volgende instanties:

Er moet niet weer examen gedaan worden, het volgen van een gewone administratieve procedure volstaat + de betaling van 65 Euro 🙂

OPGELET: Een Belgisch ICC kan enkel worden afgeleverd aan personen die in België wonen. Maw, iemand met een buitenlandse nationaliteit kan wel een Belgisch stuurbrevet halen, maar als hij of zij niet in België woont, kan hij of zij geen ICC bekomen.

Wat kost een stuurbrevet ?

Wel … als je het stuurbrevet via ons doet (volledige cyclus in groepsopleiding), dan kom je ongeveer aan het volgende:

  • Opleiding theorie, inclusief cursusboek : vanaf 105 euro (zonder cursusboek 80 euro voor beperkt stuurbrevet)
  • Opleiding praktijk motorboot : vanaf 185 euro
  • Examen theorie stuurbrevet : 75 euro

De totale kostprijs als dit via opleidingen doet is zo rond de 400 euro, maar je kan dit goedkoper maken door niet alle opleidingen te volgen. Een opleiding is immers aan te raden, maar niet verplicht.

Wanneer kan ik een datum en locatie kiezen voor mijn examen stuurbrevet?

De start van de procedure is onze online inschrijfpagina waar je een dossier kan aanmaken. Nadat je een dossier hebt aangemaakt kan je een inschrijfformulier downloaden van onze site waarmee je de rest van de procedure kan vervolgen.

Je kan pas een datum en locatie kiezen nadat je:

  1. 75 euro inschrijfrecht hebt betaald voor het examen (dit kan je doen met bancontact, credit card of overschrijving tijdens het aanmaken van je dossier)
  2. Een kopie van je identiteitskaart (beide zijden) hebt doorgestuurd
  3. Je VAK A (van je inschrijfformulier) zelf hebt ondertekend en doorgestuurd
  4. Je VAK B (van je inschrijfformulier) hebt laten ondertekenen door je huisarts en dit aan ons hebt doorgestuurd.

Na die stappen krijg je een link naar het examensysteem van de overheid waarbij je een examenplaats (Oostende, Brussel, Berchem) en een examendatum kan kiezen. Niet eerder.

Examen-momenten bij de overheid

Berchem :

  • vanaf 1 april tot 30 september: dinsdag en donderdag,   09.00 – 12.00 u en 13.00 – 16.00 u.
  • vanaf 1 oktober tot 31 maart : enkel donderdag, 09.00 – 12.00 u en 13.00 – 16.00 u.

Brussel :

  • donderdagnamiddag, 13.00 – 16.00 u.

Oostende :

  • vanaf 1 april tot 30 september: dinsdag en woensdag, 09.00 – 12.00 u en 13.30 – 15.30 u.
  • vanaf 1 oktober tot 31 maart: enkel woensdag, 09.00 – 12.00 u en 13.30 – 15.30 u.

Bijkomende info hier.

Communicatie

Alle communicatie voor wat betreft je dossier doe je best via email brevet@vaarschool.be of via gewone post (NIET aangetekend) op E11 Vaarschool.be, Schrieksebaan 153A, 3140 Keerbergen.

Indien je bestanden doorstuurd vie e-mail, gelieve deze dan als attachment van een email te versturen in PDF-formaat (geen foto’s aub). Ook geen links gebruiken naar DropBox, OneDrive of gelijkaardige diensten.

 

Vaarschool - algemeen (3)

Waarom moet ik mijn cursus onmiddellijk betalen?

In het verleden hebben wij (www.vaarschool.be) nogal wat problemen gehad met personen die zich inschreven in onze cursussen, maar die dan uiteindelijk als de cursus startte niet kwamen opdagen.

Gezien de grote vraag naar onze opleidingen kunnen wij het ons niet meer permitteren om mensen te moeten weigeren die effectief wel de cursus gaan volgen ten opzichte van hen die zich inschrijven en niet komen opdagen.

De enige manier om dit te vermijden is om je te vragen om onmiddellijk te betalen. Na inschrijving in een cursus krijg je 10 dagen de tijd, daarna wordt je tot 2 maal toe aangemaand, en indien dit niet helpt geven wij uw plaats in de cursus terug vrij.

Een factuur wordt om diezelfde reden pas afgegeven na iedere ontvangen betaling. De factuur is dan downloadbaar in ‘Mijn-Vaarschool’, onze studentenzone.

Is een marifoon (VHF) verplicht?

Een marifoon (ook wel VHF genoemd) is verplicht op boten langer dan 7 meter. Echter ook op kleinere vaartuigen is de marifoon een goed hulpmiddel.

Dankzij de marifoon zal je vlotter sluizen kunnen passeren, kunnen communiceren met bevriende jachten, maar ook vooral de veiligheid beter kunnen garanderen. Vooral op zee is dit zeer belangrijk, omdat er daar nu éénmaal geen GSM-masten staan…

Om te slagen voor het examen VHF geven wij ook opleidingen. Deze marifooncursus is opgebouwd op basis van de leerstof zoals die werd samengesteld door het Belgisch Instituut voor Post en Telecommunicatie (www.bipt.be), de officiële instantie die in België de examens afneemt voor radiotelecommunicatie op het water.

Waar kan ik informatie vinden van de overheid?

Fysieke adressen FOD Mobiliteit

 

Adres en telefoon Openingsuren

Hoofzetel

1210 Brussel, City Atrium, Vooruitgangstraat 56, tel. 02 277 35 36

Telefonisch van 13.00 tot 16.00.
Loket van 9.00 tot 11.30

Regionaal kantoor

2600 Berchem, Posthoflei 5, tel. 03 220 74 28 (nieuw adres vanaf 1 oktober 2010)

Van maandag tot vrijdag van 9.00 tot 12.00 behalve woensdag

Het kantoor te Antwerpen in de Olijftakstraat en de Tavernierkaai is definitief gesloten vanaf 23 september 2010.

Regionaal kantoor

4000 Liège, La Batte 10, tel. 04 220 66 70

Van maandag tot vrijdag van 9.00 tot 12.00

Regionaal kantoor

8380 Zeebrugge, Kustlaan 118, tel. 050 28 92 60

Van maandag tot vrijdag van 9.00 tot 12.00 en van 13.00 tot 16.00

Regionaal kantoor

8400 Oostende, Natiënkaai 5, tel. 059 56 14 85

Van maandag tot vrijdag van 9.00 tot 12.00 en van 13.00 tot 16.00

Regionaal kantoor

9000 Gent, Port Arthurlaan 12, tel. 09 218 83 30

Van maandag tot vrijdag van 9.00 tot 12.00 en van 13.00 tot 16.00

Internet adressen van de overheid

 

Internet referentie Koppeling
Federale Overheidsdienst Mobiliteit en Vervoer http://www.mobilit.belgium.be/nl/scheepvaart/pleziervaart/
Vademecum van de pleziervaarder http://www.mobilit.belgium.be/nl/Resources/publicaties/scheepvaart/pub_pleziervaart_vademecum.jsp
Voorbeeld van een dienstboekje http://www.mobilit.belgium.be/nl/Resources/formulieren/scheepvaart/form_plezier_invulbaar_dienstboekje.jsp?referer=tcm:466-208301-64
Aanvraag nieuw Stuurbrevet in geval van verlies of diefstal http://www.mobilit.belgium.be/nl/Resources/formulieren/scheepvaart/form_plezier_aanvraag_binnenwateren_nieuw_dupl.jsp