Alle Zweden dragen een reddingsvest. Ook de honden !

door | aug 14, 2015 | In de kijker, Praktische tips, Veiligheid | 0 Reacties

072611_sailing_in_swedenHet is een droombestemming: uitbundige natuur, heldere luchten, prachtig maar toch wel gecompliceerd vaarwater. Wat het ook boeiend maakt. Zweden staat op het verlanglijstje van iedere toerzeiler. Vaarschool-lesgever, Kris Vandewalle doorkruist er de Goteborg Archipel aan boord van de Grand Soleil 45’, de Grand Bleu. Buiten de vakantieperiode is dit het vlaggenschip van Vaarschool.be. Kris beleeft hier een heel andere vorm van zeilen.

Dit is wat Kris er over in zijn dagboek noteert:

Reddingsvesten. Ik kan er kort over zijn. Iedereen draagt ze hier. Nu ben ik als RYA adept wel wat gewend qua veiligheids-discipline, maar toch weet ik zeker dat bij veel Belgische jachten de bemanning niet eens weet waar de reddingsvesten liggen…

Maar de Zweden zitten bij wijze van spreken in hun kuip te aperitieven… met hun reddingsvest aan. Van ukkies tot opa’s en oma’s. Zelfs de hond ontsnapt er niet aan. Die moet als pup al een zwemvest gedragen hebben. Ik herinner me dat onze hond er meer dan eens in slaagde zijn vest – die met handvat bovenop- binnen de minuut van zich af te scheuren. En maar kwispelen en grijnzen: “Denk je nu echt dat ik niet kan zwemmen?”

Bij de Vaarschool-trips is me al meermaals gevraagd hoe het komt dat we zo lang stilstaan bij de veiligheidsaspecten aan boord en tijdens het varen. Dat hoort nu eenmaal bij de RYA aanpak. En dat is in het voordeel van iedereen. Zowel bij de theorie als de praktijkopleidingen (motor en zeil) zoomen we er voortdurend op in.

Uit mijn praktische ervaringen durf ik stellen dat de Belgen qua personal safety heel wat lager scoren dan de Zweden. Bij Vaarschool willen ze die tendens zeker omkeren. De RYA besteed daar terecht heel veel aandacht aan. Van zodra je aan boord komt: reddingsvest aan !

Onze Vaarschool tips

• Bezuinig niet – nooit op veiligheid.
  • Reddingsvest versus Zwemvest
    • Een zwemvest is een hulpmiddel met extra drijfvermogen waarmee je kunt zwemmen.
    • Een reddingsvest heeft als extra dat de drijfsegmenten je hoofd onder alle omstandigheden boven water houden. Dat betekent een kraag en drijflichamen die de drager, ook al is die bewusteloos, met zijn hoofd boven water wentelen. Ook al is die ondersteboven in het water terecht gekomen.
  • Bij Vaarschool dragen we steeds een reddingsvest bij het varen. Een zwemvest is wel ok op een jetski of tijdens het waterskiën / wakeboarden of andere sleep-waterpret, omdat reddingsvesten daar eigenlijk niet of moeilijk toepasbaar zijn.
  • Maak de juiste keuze en laat je adviseren door een betrouwbare vakman. Koop reddingsvesten met een drijfvermogen van minstens 150N en let erop dat deze CE-gekeurd zijn.
  • Om wettelijk in orde te zijn heb je één reddingsvest per opvarende nodig aan boord.
  • Er bestaan opblaasbare reddingsvesten met diverse opblaassystemen. Er zijn ook vesten met vaste drijflichamen. De eerste zijn uiteraard stukken aangenamer om dragen, maar vragen wel onderhoud en geregelde controle op hun werking.
  • Check bij een automatisch opblaasbaar reddingsvest altijd de vervaldatum van de controle.
  • Reddingsvesten-2460Draag een reddingsvest van zodra je aan dek komt tot wanneer de boot helemaal en juist is aangemeerd. Tijdens het aperitief vinden we dit minder nodig … alhoewel 🙂
  • Leer kinderen altijd een reddingsvest te dragen in de haven en aan boord. (Het is ook een hele geruststelling voor de ouders).
  • Ook als je heel goed kunt zwemmen is er nog altijd de kans dat je door een klap tegen je hoofd te water geraakt. Dan ben je bewusteloos en helpt een zwemmedaille niet echt.
  • En dan is er nog de hypothermische schok. Gek genoeg is in onze streken het temperatuurverschil lucht-water het grootst op hete dagen. Als je in het water terecht komt hap je instinctief naar lucht. Als je zeewater naar binnen zuigt, ben je heel blij dat je je niet op bovenblijven hoeft te concentreren.
  • En dan dat hondenreddingsvest? Ook voor de hond is het fijn –dat wil zeggen levensreddend- dat zijn kop wat hoger boven het woelige water kan blijven. Een goed hondenvest heeft ook heel stevige banden en een handvat. Daarmee is de viervoeter heel makkelijk weer aan dek te hijsen.