Zeilopleidingen van Vaarschool.be worden nu wereldwijd erkend

door | nov 16, 2018 | Opleidingsnieuws | 0 Reacties

VAARSCHOOL.BE VOLLEDIG RYA GECERTIFIEERD

Vaarschool.be, één van de voornaamste opleidingsinstituten voor de pleziervaart in België, is sinds 15 november gecertifieerd om ook RYA-zeilopleidingen te organiseren. RYA, afkorting voor Royal Yachting Association, is wereldwijd de leider op gebied van yachting opleidingen. Hun opleidingen worden als dé standaard beschouwd.

Nu Vaarschool.be ook RYA-zeilcursussen mag geven, bieden ze het gehele aanbod van RYA-trainingen aan. Dit naast de theorieopleidingen en motorbootopleidingen waarvoor de school voordien al RYA gecertifieerd was.

Als enige vaarschool bieden zij het volledige RYA opleidingsprogramma aan in de Benelux: Theorie, Motor en Zeil.

RYA, wereldleider

Op gebied van yachting trainingen is de Royal Yachting Association wereldwijd de leider. 2500 erkende training centra in 58 landen leren jaarlijks 250 000 mensen om op een veilige manier te watersporten in branches zoals windsurfen, motor boating en zeilen.

De opleidingsschema’s zijn zeer uitgebreid en gestructureerd over vier verschillende niveaus: Competent Crew, Day Skipper, Coastal Skipper en Yachtmaster Offshore. Competent Crew is hier het laagste niveau, Yachtmaster Offshore het hoogste niveau. Je kan dus voortdurend doorgroeien in deze opleidingen.

De RYA draagt veiligheid en kwaliteit zeer hoog in het vaandel. Mede daarom worden hun brevetten wereldwijd geaccepteerd en gewaardeerd.

Vaarschool goes sailing

Luc Leys – YMI Sail

Vaarschool.be concentreerde zich initieel op motorbootopleidingen en theoretische opleidingen voor het Belgische stuurbrevet. Sinds een zevental jaren stuurt eigenaar Danny Bisaerts zijn school echter naar een hoger niveau, richting RYA, met een eerste aanbod theoriecursussen Day Skipper en Yachtmaster.

Aanvankelijk was het niet mogelijk om praktijkopleiding op hetzelfde RYA-niveau te geven, aangezien de school niet beschikte over een Yachtmaster instructor, kortweg YMI, die diende te fungeren als Chief Instructor. Danny behaalde echter in 2017 zijn YMI-certificaat, waardoor de RYA Powerboating-opleidingen van start gingen.

Luc Leys deed in 2014 als eerste zeiler zijn intrede bij Vaarschool.be. Als Yachtmaster behaalde hij zijn RYA Shorebased Instructor-certificaat. Toen gaf hij enkel theoriecursussen. In 2015 behaalde hij zijn diploma Cruising Instructor, maar van RYA-zeilopleidingen was nog steeds geen sprake voor Vaarschool.be. Dit omdat ze geen Chief Instructor Sail in huis hadden. Een korte samenwerking met een Nederlandse zeilschool bracht niet het verhoopte resultaat. Intussen zette Vaarschool.be zeilinitiaties en -opleidingen op onder eigen naam.

Nu wél RYA-certified

Sinds juni 2018 ligt de weg om het volledige gamma zeilopleidingen te geven helemaal open. Luc is nu Yachtmaster Instructor Sail en is aangesteld als Chief Instructor Sail bij Vaarschool.be. Het zeiljacht Frie de Mer, een Beneteau First van twaalf meter lang, werd onlangs succesvol gekeurd door de RYA en zal dienst doen als opleidingsschip.

Vaarschool.be wordt zo de enige vaarschool in België en Zuid-Nederland die het volledige RYA-curriculum kan aanbieden, waardoor haar activiteiten nog verder kunnen groeien.

De RYA zeilopleidingen starten vanuit Wemeldinge (NL), de thuishaven van ons zeiljacht Frie De Mer.

Vaarschool.be

Danny Bisaerts richtte vijftien jaar geleden Vaarschool.be op. Ontevreden over het toenmalige watersportaanbod, besloot hij in 2003 om het heft in eigen handen te nemen. Hij startte met eigen theorie- en praktijkopleidingen.

Vaarschool.be heeft jaarlijks meer dan duizend lesplaatsen, waardoor ze één van de grootste vaarscholen in België is. Het aanbod aan praktijkopleidingen breidt gevoelig uit en de school zet haar groei in België en Nederland gestaag voort.