Ik mocht onlangs het volgende verhaal optekenen van schipper Cor:
Voor we er erg in hadden bleek er nog een derde man aan boord van de Good Intend te zijn. Murphy. Dat ging zo. Onze 38 voeter zou van Duinkerke naar de Oosterschelde moeten terug gevaren worden. Want de volgende week stond er een demonstratietocht op het programma met gasten. “Onze vaste crew van vijf koppen was meer dan gehalveerd. Overwerk, familie-omstandigheden, je weet hoe dat gaat.” zegt schipper Cor.
Ondanks zijn heftige verkoudheid trommelde hij toch nog een oude studiekameraad op: Jean. Samen zouden ze met hun twee de klus wel klaren, Jean was voldoende vertrouwd met het zeilen. Tot bleek dat ook Jean’s snipperdag niet kon opgenomen worden. Dus zijn ze heel laat op zaterdagavond vertrokken, met de zekerheid dat ze zondagavond wel de jachthaven aan de Oosterschelde zouden halen.
Cor vertelt: “Toen rond drie uur s’nachts we voor de zoveelste keer ter hoogte van Blankenberge overstag gingen was het wel al lang duidelijk dat we bij de plots opgekomen noordooster en tegen tij nooit voorbij Zeebrugge zouden raken.
We zijn afgevallen en stuurden op Blankenberge aan om enkele uren te rusten. Staat daar een rotgolfslag. Bij de aanloop van de haven maakte de boot een schuiver en Jacques viel achterover met zijn schouder op de lier. Hij had geweldige pijn. Ik heb de boot kunnen laten bijliggen, want de automatische piloot vertikte het om op de dwars inkomende golven koers te houden. Op de windmeter ging de wijzer tot voorbij de 35 knopen. In het donker hoorde ik de golven sneller aankomen dan ik ze kon zien.”
“Het moet ongeveer drie uur geduurd hebben eer we met hotsen en botsen Blankenberge zijn binnen gelopen. Gelukkig was er plaats aan de gastensteiger, waar ik de boot vrijwel alleen heb aangemeerd. De plons kwam van mijn GSM die -weeral- uit mijn borstzakje de haven is ingedoken. Jean zei dat het beter ging en is toen onmiddellijk in slaap gevallen. Ik heb hem laten liggen.
De volgende dag zijn we zwaar gereefd verder gegaan, buitenom. Jean wou geen dokter, maar kon al na twee uurtjes echt niet veel meer doen dan pijnstillers slikken.
Om een lang verhaal kort te maken, met anderhalve bemanning is de Good Intend inderdaad op zondagavond na donker op zijn plaats aan de Oosterschelde aangemeerd. Beide heren zijn diezelfde nacht thuis op een donderpreek van heb-je-me-daar onthaald. Thuis wisten ze wel dat het weer ruig was geworden, maar toen ze hun mannen wilden bellen gaven de twee GSM’s geen gehoor want die van Jean was plat zonder dat hij er erg in had. Niemand wist dus waar ze uithingen. En dit is maar een kort tripje.
Wat leren we daar nu uit ?
Laat altijd weten wat je reisplannen zijn, zeker als het weerbericht wat ruiger weer beloofd, en meer nog: zeker als je reisplannen wijzigen!
De RYA aanpak volgt de SOLAS aanbevelingen. De basisvraag is ‘wat als…’ en daarbij helpt een goed plan.
- Vaarplan (of passage plan) met de markering van alle navigatie-elementen die belangrijk zijn op de route die de denkt te gaan volgen, inclusief uitwijkmogelijkheden
- Weervoorspelling
- Gevarenlijst (en hoe die te vermijden)
- Stroom en getijden
- De veiligheidsuitrusting (de inhoud en vooral het plan waar alles ligt mededelen aan iemand die de boot niet kent)
- De motor
- Laat weten wat je plannen zijn zodat er steeds iemand is die weet wat je van plan bent.
Meer: http://www.rya.org.uk/infoadvice/safetyinfo/Pages/Haveaplan.aspx
Vaarschool.be verzorgt zowel de theoretische als de praktische RYA-opleidingen. Wil je ook even van onze passie proeven en vooral degelijk voorbereid op het water gaan ? Kijk dan zeker eens rond op deze site.