Er doen nog wat rare verhalen de ronde over de winterstalling en of die brandstoftank nu vol of leeg moet zijn tijdens die periode.
Misschien eerst even tot de essentie komen.
Een belangrijke factor in het voorkomen van motorstoringen is immers de correcte chemische samenstelling van de brandstof. Eventuele verandering in compositie tijdens het lange stilstaan in de winterperiode zou nefast kunnen zijn als je terug begint te varen.
Maar loopt het wel zo’n vaart?
De meeste petroleummaatschappijen garanderen een blijvende correcte samenstelling gedurende een periode van 6 maanden. Dit geldt zowel voor diesel als voor benzine.
Er bestaan ook additieven die de houdbaarheid van de brandstof verbeteren, maar eigenlijk is dit tijdens een normale duur niet nodig. Ga je langer dan zes maanden in de winterstalling, dan is zo’n additief toevoegen aan je brandstof misschien geen slechte zaak.
Condensatie
Het grootste probleem gedurende de winterperiode is de vorming van condensatie in de tank. Die krijg je vooral als er niet genoeg verluchting is in de ruimte waar de brandstoftank is.
Wanneer condensatie in de brandstoftank optreed, dan kan zich de condensatie (in essentie water) zich gaan vermengen met de aanwezige brandstof wat uiteraard een negatief effect is.
Conclusie
- Vaar je boot eerst zoveel mogelijk leeg. Dit zorgt ervoor dat er zoveel mogelijk nieuwe recente brandstof in de tank kan (langere houdbaarheid).
- Tank je boot dan zo vol mogelijk (met de juiste brandstof) voor de winterstalling.
- Voeg eventueel een brandstofadditief toe.
- Zorg voor de nodige verluchting (luik motorruimte niet volledig sluiten)
Vaar probleemloos de volgende zomer 🙂