Wat na je stuurbrevet? Behaal je Dayskipper-brevet.

door | apr 12, 2023 | Opleidingsnieuws | 0 Reacties

Je hebt ondertussen je Algemeen stuurbrevet op zak, maar daar hoeft het voor jou niet te eindigen. Til je theoretische én praktische kennis naar een hoger niveau met een cursus Dayskipper: de internationale standaard voor zeilers wereldwijd.

Je bouwt tijdens de klassikale cursus van 5 dagen verder op de kennis van het Algemeen stuurbrevet. De inhoud is vergelijkbaar met die van de Belgische Yachtman. Het grote verschil is echter dat het Yachtman-brevet enkel in België erkend wordt, terwijl RYA-brevetten overal ter wereld aanvaard worden.

De RYA, voluit de Royal Yachting Association, is met haar 150 000 studenten per jaar de grootse organisatie voor watersport ter wereld. Vaarschool.be is al enkele jaren een erkend RYA Trainingcentre, als één van de enige in België. Aangezien een school deze titel pas krijgt na een lang controleproces, zijn we daar ongelofelijk trots op. De klassikale cursussen worden gegeven in de taal van de navigatie, het Engels, en zijn daarbovenop van een zeer hoge kwaliteit.

Je verdiept je tijdens de opleiding in onderwerpen navigatie, getijden, meteo enzovoort. Je krijgt les van een ervaren instructeur die de nodige diploma’s heeft behaald en zelf heel wat opleidingen heeft doorlopen. Je kan tijdens de vijfdaagse cursus altijd bij de lesgever terecht met vragen, en er worden klassikaal verschillende (kaart)oefeningen gemaakt. De laatste dag van de cursus wordt ook het examen afgenomen.

Wanneer je geslaagd bent voor de theorie, staat er je nog een praktijkopleiding te wachten om het volledige brevet te behalen. Met de kennis die je opdoet tijdens je studies voor het Algemeen stuurbrevet is het niet aangeraden om ’s ochtends te vertrekken in een haven, op volle zee te varen, en pas ’s avonds weer aan te komen. Maar na de opleiding Dayskipper word je een volwaardige schipper en is dat dus wel mogelijk!

• Via deze link kan je inschrijven voor de theorieopleiding, alsook meer informatie vinden.
  • Om het volledige brevet te behalen, en jezelf de titel van ‘Dagschipper’ te kunnen toe-eigenen, moet je ook de praktijkopleiding tot een goed einde brengen.
  • Heb je de theoretische kennis onder de knie, maar heb je eerst nog nood aan meer praktijkervaring? Volg dan eerst een praktijkcursus Competent Crew.