Virussen : laat je niet vangen!

door | mei 1, 2021 | In de kijker | 0 Reacties

Er doen momenteel wat e-mails de ronde die zogezegd van een geldig e-mailadres komen binnen vaarschool.be. Onze domainnaam wordt echter “gespoofed”.

Het is namelijk technisch gezien vrij makkelijk om e-mails er laten uit te zien alsof ze zijn gestuurd van iemand die echt bestaat. Echte e-mailadressen worden door malafide personen dus gebruikt om SPAM en virussen te versturen zonder dat wij als bedrijf daar iets mee te maken hebben.

Deze e-mails bevatten tekst in het Engels en bevatten meestal ook een ZIP-bestand. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je dit ZIP-bestand opent, want dit bevat waarschijnlijk een virus.

Een voorbeeld van zo’n tekstje (variaties kunnen bestaan):

Hello, Please look at the file attached. It must be interesting. Thank you.

Met een attachement als naam ‘complaint.zip’.

Uiteraard mag je deze e-mails gewoon verwijderen. Zeker niet het bijhorende bestand openen.

Hoe kan je een echte Vaarschool e-mail herkennen?

• Wij communiceren altijd in (correct) Nederlands
  • Onze standaard e-mails (verzonden door de website) hebben altijd een grafische hoofding (lachend meisje) en een footer met onze adresgegevens.
  • Echte e-mails verzonden door één van onze medewerkers hebben altijd onderaan in de handtekening het Vaarschool logo en RYA training centre logo.

Hopelijk helpt dit je een beetje om het veilig te houden. Wij doen er van onze kant alles aan om zelf geen virussen te versturen, maar het internet is een plek waar er veel rare dingen gebeuren.

We onderzoeken deze aanvallen verder en zullen verdere stappen zetten om het risico proberen in te perken (voor zover dit mogelijk is).

Meer info (in het Engels) vind je hier: https://en.wikipedia.org/wiki/Email_spoofing