GMDSS Marifoon SRC

Voor jouw veiligheid op zee is een VHF-Marifoon een noodzaak, maar een DSC VHF-Marifoon is nog véél beter.

Dankzij de digitale technologie en het gebruik van satellieten zullen de reddingsdiensten jou nog sneller en efficiënter kunnen helpen.

De schipper moet echter leren omgaan met deze nieuwe technologie en is om deze aan boord te mogen hebben, verplicht hiervoor een GMDSS VHF SRC-brevet te behalen.

Doelgroep

Schippers van pleziervaartuigen die op zee of langs de kust vertoeven. Indien je schip is uitgerust met VHF/DSC, EPIRB of SART, dan is deze opleiding een absolute must.

Lesmateriaal

Voor de praktijkopleiding GMDSS VHF/SRC-opleiding wordt gebruik gemaakt van de reële VHF DSC-Marifoontoestellen klasse D van verschillende merken of van door het BIPT erkende simulatoren. De les wordt gegeven in zeer beperkte groep. Iedereen kan zelf uitgebreid oefenen!

De leergidsen gebruikt tijdens deze opleiding zijn vervat in ons handig boekenpakket RADIO, wat je bij je opleiding kan meebestellen of ter plaatse aankopen. Deze leergidsen worden dus gebruikt tijdens de les en zijn dus noodzakelijk.

• Inleiding GMDSS en SOLAS
  • Reglementering en gebruik van VHF/DSC
  • Nood-, spoed- en veiligheidsverkeer
  • Kennismaking met Navtex , EPRIB, SART, …
  • Praktijk met verschillende GMDSS toestellen
  • Gebruik van de DISTRESS button

Deze opleiding kost 160 euro per persoon.

Certificatie

Na afloop van de les krijg je een praktijkcertificaat van Short Range Certificate (SRC).  Dit certificaat is noodzakelijk om te mogen deelnemen aan het BIPT-examen. Het theorie-examen wordt afgenomen door het BIPT. Wij geven jou tijdens de lessen de nodige informatie om in te schrijven. Voor de cursus GMDSS werken wij samen met de GO! Scheepvaartschool te Antwerpen, erkend door het BIPT.

Examen

epirb

Het BIPT (Belgisch Instituut voor Post en Telecommunicatie) organiseert de examens. Meestal is er een wachttijd van enkele weken. De examens worden steeds afgenomen te Brussel tijdens de werkweek.

Daarvoor stuur je een mail naar het adres examen@bipt.be met je naam, voornaam, (post)adres, telefoonnummer alsook een kopie van beide zijden van je identiteitskaart en een foto in het formaat van een pasfoto (op witte achtergrond).

De inschrijvingskosten bedragen € 33,36 en zijn niet terug betaalbaar. In geval van annulering meer dan een week voor het examen of op vertoon van een medisch attest kunnen de inschrijvingskosten voor een andere datum worden gebruikt.

Het praktijkcertificaat afgeleverd door deze cursus is noodzakelijk om aan het examen VHF GMDSS/SRC te mogen deelnemen.

Voorwaarden

• Er wordt verondersteld dat je de kennis van het “Beperkt certificaat marifonist (VHF)” hebt, of je dient jezelf de leerstof eigen te maken met het Leergids Marifonie VHF. Het is niet zo moeilijk en het cursusboek zet je op de juiste weg (zit ook bij het boekenpakket dat je kan bestellen bij het deze opleiding).
  • De opleiding GMDSS Marifoon SRC ziet enkel het digitale gebruik van de marifoon, het verbale gebruik en de basiskennis worden enkel kort herhaald.
  • Op het examen krijg je een examinering die zowel het gedeelte Marifonie VHF (basis) als de digitale marifonie (GMDSS SRC) omvat.
  • Tijdens de cursus heb je enkel een notitieblok, schrijfgerief en ons boekenpakket RADIO nodig.

Data/Inschrijven

InfoOpleidingVrije
plaatsen
Theorie GMDSS Marifoon SRC - Gent (Oost-Vlaanderen)