“Het leven zoals het is: De Vaarschool Deel 9”

door | mrt 23, 2018 | In de kijker | 0 Reacties

Bij de Vaarschool vinden we een persoonlijke aanpak heel erg belangrijk. Daarom willen we je nader laten kennis maken met onze medewerkers, die allemaal een grote passie hebben voor het varen. Aan de hand van vijf vragen stellen we ze kort aan je voor. Deze week werpen we een blik in het leven van Etienne Claessens, instructeur bij de Vaarschool.

Wat was jouw eerste ervaring met boten/varen? Hoe is het voor jou allemaal begonnen?

Ik kwam al van kinds af aan regelmatig in contact met het vaarwereldje. In 1960, op achtjarige leeftijd, had mijn vader een 48’ zeilboot, maar daar mochten wij als kleine kinderen niet op. Wij kregen dan een Vaurien, een ander soort zeilboot. En zo is het eigenlijk begonnen, van een Vaurien naar een 470, surfplank en catamaran Tencate 20’. Van een evolutie gesproken, hé!

Ik heb deelgenomen aan bijna alle wedstrijden die in Nieuwpoort plaats vonden. Door vrienden werd ik regelmatig uitgenodigd om op cabine-zeilboten te varen, als bemanning of als schipper, en dit zowat overal ter wereld: Zuid-Engeland, La Trinité, Brest, St. Maarten, St. Barth, Antigua, Puerto Rico, Kroatië, Noorwegen en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Door mijn nevenactiviteiten ben ik ook actief in het verhuren van zeil- en motorboten.

Wat is de voornaamste wedstrijd waar je aan deelgenomen hebt?

Dat is zonder twijfel de Fastnet-race.

Wat wil jij jouw studenten heel erg graag bijleren?

Tijdens een praktijkles probeer ik mijn cursisten zo veel mogelijk bij te brengen. In de korte tijd dat we elkaar zien, wil ik hen de basisregels van het varen meegeven, maar ook zeker de veiligheidsvoorschriften die ze moeten kennen als ze zelf gaan varen. Veiligheid is zeer belangrijk als je met een boot vaart!

Wat is het leukste dat je al meemaakte bij de Vaarschool?

Er zijn al heel wat leuke momenten geweest tijdens mijn tijd bij de Vaarschool, maar eerlijk gezegd maak ik al plezier vanaf het eerste moment dat ik op een boot stap!

Als je elke boot kon kopen, welke zou het dan zijn?

Als ik echt mocht kiezen, zou ik graag ooit een zeilboot kopen die ik alleen of met twee personen kan bedienen. En groot mag hij natuurlijk ook zijn. Laten we zeggen, zo’n 35 à 40 voet?