“Het leven zoals het is: De Vaarschool Deel 8”

door | mrt 9, 2018 | In de kijker | 0 Reacties

Bij de Vaarschool vinden we een persoonlijke aanpak heel erg belangrijk. Daarom willen we je nader laten kennis maken met onze medewerkers, die allemaal een grote passie hebben voor het varen. Aan de hand van vijf vragen stellen we ze kort aan je voor. Deze week werpen we een blik in het leven van Anthony Vanlandeghem, instructeur bij de Vaarschool.

Je hebt al heel wat ervaring in de wereld van het varen. Wat is jouw gouden raad voor elke schipper?

In de volksmond zegt men soms: “Je bent twee keer gelukkig met een boot. Één keer als je de boot koopt en de tweede keer als je hem opnieuw verkoopt.” Ik ben het daar helemaal niet mee eens. Een boot koop je met passie voor het varen. Koop nooit een boot als je er geen tijd voor hebt of als je die passie niet bezit. Doe ervaring op, leer de technieken van het varen en je kan beginnen aan leuke tochten, zonder stress.

Waarom zou jij de Vaarschool aanraden?

Vaarschool heeft een uitgebreid opleidingsprogramma, zowel voor het Belgisch Stuurbrevet als voor de RYA-opleidingen. De cursist kan zo het hele traject doorlopen om de nodige en heel belangrijke ervaring/technieken te leren om zo veilig en ontspannen te kunnen varen.

Ik wil ook toevoegen dat Vaarschool hoge eisen stelt bij het in dienst nemen van haar instructeurs. Zo is het zeker dat ze streven naar topkwaliteit voor de klanten. Dat is denk ik zeker niet onbelangrijk.

Hoe zou je jezelf omschrijven als instructeur?

Als RYA-instructeur wil ik het maximum uit een cursus halen. Ik streef dan ook telkens naar perfectie om de klant zo goed mogelijk voor te bereiden op zijn nieuwe passie.

Opleidingen geven is echt mijn roeping en ik doe het na al die jaren nog steeds met hart en ziel. Kennis overbrengen, cursisten motiveren, grenzen verleggen, mensen zien evolueren,… Al deze dingen geven mij enorme voldoening. Varen met jachten is mijn ultieme passie.

Wat vind jij nu het allerleukste aan varen?

Wat dacht je van: “water, water en nog eens water? :D”. Varen in de natuur, ontspanning, de stress ebt weg… Dat zijn mijn medicijnen! Het merendeel van de mensen die mee op de boot zijn, gaan bij wijze van spreken in trance, al is het op de Leie of op zee, ook ik.

Het is een gevoel van vrijheid dat je niet kan omschrijven als je het zelf nog niet hebt meegemaakt.

Vertel eens iets opmerkelijks over jezelf dat we waarschijnlijk nog niet weten.

Mijn passie voor het varen is ontstaan toen ik ongeveer zes jaar was. Toen trok ik met mijn ouders met de Camper naar Zuid-Frankrijk. Je kon mij dan altijd vinden rond de boten in de haven. Ik kon daar letterlijk urenlang doorbrengen. Ik voelde telkens weer die aantrekkingskracht. Het water, de zee, de boten, die je overal naartoe brengen.

Soms denk ik dat ik in mijn vorig leven de wereld heb rondgevaren op grote houten schepen. Of misschien was ik wel een viking! 😀