“Het leven zoals het is: De Vaarschool Deel 6”

door | nov 17, 2017 | Opleidingsnieuws | 0 Reacties

Bij de Vaarschool vinden we een persoonlijke aanpak heel erg belangrijk. Daarom willen we je nader laten kennis maken met onze medewerkers, die allemaal een grote passie hebben voor het varen. Aan de hand van vijf vragen stellen we ze kort aan je voor. Deze week werpen we een blik in het leven van Jan Teixeira, al anderhalf jaar instructeur bij de Vaarschool.

Wat heeft de Vaarschool dat een andere vaarschool niet heeft volgens jou?

Dat is een makkelijk antwoord, denk ik. Eerst en vooral de professionele ingesteldheid van de Vaarschool maakt haar heel uniek. De cursisten staan bij de Vaarschool altijd centraal en wij gaan er als instructeur ook écht voor om de cursisten te begeleiden in het behalen van hun Stuurbrevet (zie onze tevredenheidsindex).
Ook de structuur en de opbouw van het praktijkprogramma zijn weloverwogen in elkaar gestoken. Het aspect veiligheid is heel erg belangrijk in onze school, er komen veel praktische thema’s aan bod én er wordt veel aandacht besteed aan actieve oefeningen voor de cursisten. Ze blijven dus zeker niet op hun honger zitten.

Waar wil jij zeker nog eens gaan varen?

De Zweedse kusten. Ik ben niet zozeer een zeemens, maar geniet meer van het varen of zeilen naar mooie baaien, eilanden, vissersdorpen, gezellige havens en noem zo maar op. Ik vind het geweldig om te genieten van pittoreske landschappen, maar ik moet toch ook actief kunnen zeilen. De Zweedse kusten zijn daar volgens mij ideaal voor.

Wat vind je het allerbelangrijkste om je studenten bij te brengen?

In de eerste plaats is veiligheid voor mij erg belangrijk. Ik zeg altijd tegen mijn cursisten: “ken je grenzen!”. Maar misschien even belangrijk is plezier hebben tijdens het leren, zelfvertrouwen en vooral oefenen, oefenen, oefenen.

Heb je je vaarbewijs behaald? Doe er dan iets mee! Het is een nieuwe wereld die voor je opengaat, ook voor je familie en vrienden. België en Nederland zijn dicht bij huis en bieden een waaier aan mogelijkheden.  De wereld van het varen is fantastisch, het zou zonde zijn om deze niet verder te ontdekken!
Wat is jouw ideale vaarquote?

Vaar jouw koers!

Varen en zeilen…en mijn houtbewerking. Sinds 2005 heb ik via de avondschool mijn technisch diploma van schrijnwerkerij behaald. Projecten in huis, van een brievenbus, picknicktafel tot de voordeur, het raam of de dressing. Ik neem het allemaal graag voor mijn rekening.

Ik heb het geluk dat ik deze genen heb meegekregen van mijn beide grootvaders. De ene was meubelmaker, de andere een visser lange vaart. Ik heb mijn beide passies dus een beetje van hen geërfd. Daarboven is het een ideale combinatie voor een creatieve (houten) klus in mijn bootje!