“Het leven zoals het is: De Vaarschool Deel 4”

door | okt 27, 2017 | In de kijker | 0 Reacties

Bij de Vaarschool vinden we een persoonlijke aanpak heel erg belangrijk. Daarom willen we je nader laten kennis maken met onze medewerkers, die allemaal een grote passie hebben voor het varen. Aan de hand van vijf vragen stellen we ze kort aan je voor. Deze week werpen we een blik in het leven van Erwin Casteels, al 10 jaar instructeur bij de Vaarschool.

Waarom de Vaarschool en niet ergens anders?

Daar zijn eigenlijk vier belangrijke redenen voor. Ten eerste kan ik me tijdens het geven van theoretische opleidingen concentreren op datgene dat ik het beste kan: lesgeven. Daarnaast zijn de administratie, de organisatie en infrastructuur echt top. Geloof me, ik heb in het verleden voor verschillende vaarscholen les gegeven (lacht). Ook worden de lesgevers door Danny (oprichter) en de ‘anciens’ degelijk gescreend. Je kan dus niet zomaar worden ingezet als lesgever. Daar moet je echt ‘straf’ voor zijn. Als laatste, en dat maakt de Vaarschool volgens mij ook heel uniek, is het vertrouwen en respect dat ik als lesgever krijg van Danny en de andere collega’s.

Welk moment bij de Vaarschool zal je altijd bijblijven?

Even geleden moest ik theorieles geven in een taverne in de Kempen. Aangezien de zaal niet over een beamer beschikte, moest ik deze zelf meebrengen. Ik had de beamer wel degelijk bij, maar ik was wel mijn laptop thuis vergeten! De hele ochtend heb ik les gegeven zonder één enkele slide te gebruiken, alles uit het hoofd en op een flipchart. Tijdens deze les maakte ik tientallen tekeningen om de theorie wat te verduidelijken. Tijdens de lunchpauze ben ik dan over en weer naar huis gereden en in de namiddag verbaasde ik alle cursisten met onze prachtige Vaarschool-slides (lacht)! Niemand had gemerkt dat er iets ontbrak tijdens de ochtendsessie.

Als jouw studenten één ding moeten onthouden, wat zou dat zijn?

Dat is voor mij een heel makkelijke vraag en het antwoord ook: er bestaat geen betere vaaropleiding dan het RYA-systeem.

Het RYA is systeem is volgens mij veruit het beste systeem om veilig en goed te leren varen omdat de theoretische opleiding perfect samengaat met de praktische training. Het certificatensysteem geeft duidelijk aan waar de cursist staat en welke weg hij of zij nog af te leggen heeft.

De kroon op het werk is natuurlijk het certificaat van RYA Yachtmaster maar voor velen is het behalen van het niveau DaySkipper beslist voldoende. Het geeft je voldoende kennis en zelfvertrouwen om een bootje te schipperen in het zicht van de kust in ‘normale’ omstandigheden.

Voor mij persoonlijk was de RYA DaySkipper praktische cursus de beste opleiding die ik ooit heb gevolgd. Intussen al heel lang geleden 😀 ….

Ik werk intussen lang genoeg als zeilinstructeur en theorie lesgever om het te weten: RYA getrainde schippers zijn betere schippers.

Op een schaal van 1 tot 10, hoe belangrijk zijn boten/varen in jouw leven?

Dat is zeker een dikke 9! Boten zijn belangrijk voor mij omdat ik gedurende verschillende jaren actief ben geweest als zeilinstructeur. Ik heb op heel wat verschillende plaatsen gevaren: Noordzee, binnenwateren in Nederland (best groot water overigens), Caraïben, Middellandse Zee, Noorwegen, Brazilië, en noem zo maar op.

Ik heb duizenden zeemijlen gevaren met en zonder cursisten aan boord en heb honderden mensen warm gemaakt voor het zeilen. Verschillenden onder hen hebben intussen een eigen boot en sommigen zijn zelfs (semi-)professioneel met varen bezig.

Ook heb ik een aantal jaren zeiljachten verkocht en zeilers begeleid bij de aankoop en tijdens de eerste maanden na hun aankoop. Dus water en boten hebben wel degelijk een serieuze rol gespeeld in mijn leven, en nu nog steeds.

Heb je nog andere passies?

Ik heb inderdaad nog drie andere grote passies. In de eerste plaats natuurlijk mijn gezin, maar ook muziek en technologie spelen een belangrijke rol in mijn leven!