“Het leven zoals het is: De Vaarschool Deel 3”

door | okt 13, 2017 | Opleidingsnieuws | 3 reacties

Bij de Vaarschool vinden we een persoonlijke aanpak heel erg belangrijk. Daarom willen we je nader laten kennis maken met onze medewerkers, die allemaal een grote passie hebben voor het varen. Aan de hand van vijf vragen stellen we ze kort aan je voor. Deze week werpen we een blik in het leven van Erwin Van Reusel, al 3 jaar instructeur bij de Vaarschool.

Hoe ben je bij de Vaarschool terecht gekomen?

Om een lang verhaal kort te maken: in 2014 heb ik zelf een vaarschool opgericht in Nieuwpoort. Ik kende Danny, de oprichter van de Vaarschool, als een cursist van de RYA-opleidingen. Tijdens één van de praktijkcursussen sprak Danny me aan om iets met hem te gaan drinken. Tijdens die afspraak hebben we besloten om onze krachten te bundelen. Ik heb er nog geen moment spijt van gehad!

Je geeft nu al een aantal jaren les voor de Vaarschool. Wat was je leukste ervaring?

Er zijn al heel wat leuke momenten geweest. Ik vind het vooral geweldig wanneer cursisten je opbellen om te vertellen dat ze geslaagd zijn voor een examen. Dan weet je dat je iets voor hen hebt betekend.

De strafste meneer was een 74-jarige die bij ons de theorieopleiding volgde voor het behalen van zijn Stuurbrevet. Hij plande zijn examen op een maandag, net na het einde van de cursus. Hij realiseerde zich tijdens het weekend dat het niet simpel zou worden om alle leerstof verwerkt te krijgen, zeker niet op die leeftijd. We hebben na de les nog wat samen overlopen en maandag om 10 uur kreeg ik een berichtje dat hij zowel voor het Beperkt als het Algemeen Stuurbrevet geslaagd was. Dat doet toch iets met een mens!

Als je elke boot kon kopen, welke zou het dan zijn?

Momenteel ben ik de gelukkige eigenaar van een RIB. Deze is 7 meter 40 lang en heeft 225 pk. Ook heb ik een Hanse 371 zeilboot van 11 meter 25. Hiermee zijn mijn vriendin, Pascale, die trouwens ook instructeur is bij de Vaarschool, en ik, héél tevreden mee. Meer moet dat niet zijn!
Waar zou je ooit absoluut nog willen gaan varen?

Ergens heb ik nog de droom om met de zeilboot transatlantisch te gaan varen. Dit zal spijtig genoeg nog niet voor de eerste komende jaren zijn, maar ik hou deze droom zeker in mijn achterhoofd. Ooit zal het er zeker van komen!

Als je een beginnende schipper één gouden tip kon geven, welke zou het dan zijn?

Mijn gouden tip is: laat de wind je helpen bij je manoeuvres en doe alles rustig aan. Je weet wat ze zeggen: “Haast en spoed is zelden goed!”. En voor een beginnende schipper is dat zeker ook het geval.