Dit jaar je praktijkexamen nog afleggen? Het kan!

door | aug 21, 2023 | In de kijker, Opleidingsnieuws | 0 Reacties

Wil je graag dit jaar je Belgisch stuurbrevet behalen en je verplicht praktijkexamen afleggen? Dan ben je hiervoor bij Vaarschool aan het juiste adres. Op onze verschillende locaties in het hele land bieden wij nog mogelijkheden aan in september en oktober.

Heb je altijd al willen leren varen? Indien je met een boot wil varen die sneller kan dan 20 km/uur en/of langer is dan 15 meter, dan heb je hier verplicht een Belgisch stuurbrevet voor nodig. Je kan kiezen voor het Beperkt stuurbrevet waarmee je enkel op de binnenwateren kan varen of voor het Algemeen stuurbrevet waarmee je zowel op de binnenwateren als open wateren kan varen.

Of je nu voor een Beperkt of voor een Algemeen stuurbrevet gaat: je bent sinds juli 2021 verplicht om een praktijkexamen af te leggen. Ook is sinds dan Motor en Zeil gescheiden. Een praktijkexamen Motor afleggen is noodzakelijk, maar als je ook een brevet voor Zeil wil, moet je hiervoor een ander (bijkomend) praktijkexamen afleggen.

Wil je hier dit jaar nog werk van maken om bijvoorbeeld volgende zomer te kunnen gaan varen? Boek dan nu snel je praktijk!

Prakijkopleiding (examen inbegrepen) voor Motor

Voor praktijkopleidingen op motorboot bieden we verschillende opties aan: motorboot, motorcruiser of motorjacht. Je kiest best de optie die het meest aanleunt bij je ambitie. Wil je graag met boten rond 11 meter gaan varen? Kies dan voor motorcruiser. Wil je graag met sportieve RIB’s gaan varen? Kies dan bijvoorbeeld voor motorboot.

De keuze van het type boot waarmee je je praktijkexamen aflegt komt echter niet op je brevet te staan.

Via deze link kan je je praktijkexamen Motor vastleggen: https://www.vaarschool.be/praktijkopleidingen-motor.

Prakijkopleiding (examen inbegrepen) voor Motor+Zeil

Om je Belgisch stuurbrevet voor Motor+Zeil te behalen, bieden wij 2 verschillende mogelijkheden aan.

Kan je al zeilen? Dan kan je eventueel meteen het examen afleggen. Ben jij echter een beginner? Dan is het voor jou noodzakelijk om eerst de basisopleiding Zeil te volgen.

Voor verdere informatie of het boeken van je praktijkopleiding of examen Motor+zeil raadpleeg je deze link: https://www.vaarschool.be/stuurbrevet-zeil.