Alhoewel het nog maar eind februari is, als de zon begint te schijnen, krijg ik spontane gedachten over het komend vaarseizoen. Voor velen onder jullie is het dan ook weer het moment om met de boot achter de auto er op uit te trekken.
Dat is dan ook het moment waarop we een aantal basiscontroles en goeie gewoonten weer dienen eigen te maken. Want het laatste wat je wil is dat je de boot verliest, of erger nog, dat je betrokken raakt in een ongeval.
Daarom alvast enkele nuttige tips.
Algemeen
- Aanhangwagen moet aangepast zijn aan je boot. Het spreekt voor zich dat de aanhanger dient aangepast te zijn aan je boot en dat vooral het gewicht van je boot het toegelaten gewicht van je aanhangwagen niet mag overschrijden.
- Je wagen dient geschikt te zijn om de combinatie te trekken. Kijk zeker ook eens naar het trekkend vermogen van je auto. Indien je aanhanger + benzine + lading + je boot te zwaar weegt dan ga je een overbelasting teweeg brengen op je wagen met mogelijk catastrofale gevolgen.
- Ben je wettelijk in orde? De combinatie van je sleep en het trekkend voertuig (het samenstel) mag wettelijk gezien 3,5 ton (MTM) niet overschrijden. Overschrijdt je die limiet toch? Dan heb je meestal een rijbewijs B+E nodig. (Zie ook hier). Is je combinatie breder dan 2,55m? Dan heb je een vergunning “uitzonderlijk vervoer” nodig. Zie hier.
Voor het vertrek
- Controleer je bandenspanning. Een incorrecte bandenspanning kan ervoor zorgen dat de aanhanger begint te zwalpen achter je wagen en in het ergste geval kan dit ook een klapband veroorzaken met alle gevolgen van dien. Heb je een reservewiel? Controleer dit dan ook. Een
- Controleer de staat van je banden. Net zoals bij je auto zijn de banden van je aanhangwagen onderhevig aan slijtage en ouderdomsverschijnselen. Niet goed meer? Vervang ze dan.
- Controleer je verlichting. Niets is zo irritant voor andere weggebruikers dan een aanhangwagen waar de verlichting niet van werkt. Als de verlichting OK is, gebruik dan ook je richtingaanwijzers, tenzij jij zo iemand bent waarbij de richtingaanwijzer optioneel was :).
- Controleer de zekering van de boot op de aanhangwagen. Vooraan is de boot meestal gezekerd door middel van een mechanische of elektrische lier; Echter, dit is niet voldoende. Bevestig steeds een extra spanriem (of ketting) om de neus van de boot in de houder vooraan te houden. Dit geldt ook voor de achterzijde van de boot. Ook daar dien je de boot langs beide kanten te zekeren op de aanhangwagen. Meestal worden hier ook spanriemen voor gebruikt. Zo voorkom je dat je boot opwipt op de trailer als je bijvoorbeeld een vluchtheuvel over rijdt. In geval van twijfel: beter een spanriem teveel dan één te weinig.
- Controleer de staat van het trekkend voertuig. Naast de aanhangwagen met je boot, is het ook belangrijk om het trekkend voertuig even te evalueren. Het spreekt voor zich dat je auto geschikt moet zijn om de verwachte last te trekken, maar je gaat ook veel eisen van je voertuig. Daarom zou je oliepeil, de staat van je banden incl. bandenspanning, en algehele conditie van je voertuig best even checken en corrigeren waar nodig.
- Controleer brandstof en batterij van je boot. Niets zo frustrerend als na een tijd terug bootplezier willen maken, maar dit niet kunnen doordat je boot niet start. Is je batterij volledig opgeladen na een langere periode van inactiviteit? Heb je getankt?
- Controleer of er niets kan wegvliegen uit je boot tijdens het transport. Het is verleidelijk om vanalles in je boot te stouwen tijdens het transport naar je plek van plezier. Echter, zorg er wel voor dat al die objecten correct gezekerd zijn in niet per toeval kunnen gaan vliegen en zo op je achterliggers belanden.
- Is je trailer correct bevestigd aan je voertuig? De koppeling tussen je voertuig en de trailer dient correct te zijn uitgevoerd. Je elektriciteit dient te zijn aangesloten, en de zekeringskabel die je aanhangwagen extra verbind met je voertuig (meestal met een musketon aan het uiteinde) dient ook bevestigd te zijn (liefst aan een vast punt van je voertuig, niet gewoon rond je trekhaak).
Tijdens het rijden
- Pas je rijgedrag aan. Je voertuig met je aanhangwagen gaat zich anders gedragen door de toegenomen massa van de combinatie. Dit heeft voor gevolg dat je remweg naar alle waarschijnlijkheid groter wordt, je remmen meer belast worden en dat je acceleratiemogelijkheden worden ingeperkt. Hou dus afstand en rij defensief. Respecteer de opgelegde snelheidsbeperkingen.
- Vermijd bruukse bewegingen. Als je plots grote richtingveranderingen maakt (bijvoorbeeld op de autosnelweg), dan zal die beweging zich ook doorzetten in de rest van je combinatie. In extreme gevallen kan de combinatie beginnen zwalpen met in sommige gevallen controleverlies en een crash tot gevolg. Rustig rijden is de boodschap.
- Neem je bochten groot. Het rijden met een aanhangwagen vereist wat oefening, maar zeker bij het nemen van kortere bochten is het toch wat opletten geblazen als je geen paaltjs wil meenemen tijdens je bochtenwerk. Neem daarom altijd je bocht (véél) wijder dan de manier dat je dit met je wagen alleen zou doen. Gebruik ook je spiegels! Let op de zwakke weggebruikers: zij schatten niet altijd je combinatie goed in.
- Stop na het eerste halfuurtje eens even. Ga even voelen aan de wielen van je aanhangwagen. Als deze heet staan is er waarschijnlijk iets aan de hand. Meestal wijst dit op defecte rollagers op de as van je trailer. Verder rijden in deze omstandigheden is meestal geen goed idee. Maak van de gelegenheid nog eens gebruik voor een korte visuele controle (alles nog goed vast?).
Bij aankomst
In volgende artikels zullen we het hebben over manoeuvreren met je trailer en over de tewaterlating en recuperatie van je boot. Dingen die niet zo heel moeilijk zijn, maar waarvoor je best toch even wat tijd en voorbereiding uittrekt. Wordt dus vervolgd!
- Danny Bisaerts – Zaakvoerder Vaarschool.be
- RYA Yachtmaster Instructor Power