Theorie RYA Dagschipper (RYA Dayskipper / Yachtman)

Met deze theorieopleiding als basis kan de beginnende schipper zich met kennis van zaken veilig op het water begeven.

Deze cursus begint waar de leerstof voor het Belgisch Stuurbrevet stopt. Er wordt dieper ingegaan op onderwerpen zoals: navigatie, getijden, meteo, veiligheid enzoverder. Na het behalen van het Stuurbrevet ken je de concepten, maar tijdens de cursus Dagschipper leer je ook waar deze concepten vandaan komen.

De inhoud van deze RYA/MCA basisopleiding is vergelijkbaar met deze van de Belgische opleiding Yachtman of het Nederlandse TKN. Na het volgen van deze cursus heeft men voldoende – althans theoretische – kennis om bij dag in bekende wateren te navigeren. Wij kozen specifiek voor het Engelse systeem van de RYA, omdat dit een wereldwijd erkende organisatie is, met als gevolg dat de certificaten ook wereldwijd worden erkend.

De overgedragen kennis heeft als voornaamste doel: het kunnen toepassen van de theorie in functie van de veilige navigatie.

Er wordt les gegeven aan een beperkte groep deelnemers (maximum 12 personen).

This page is also available in English.

Doelgroep

Beginnende schippers (zeil of motor) of schippers met beperkte ervaring die willen leren varen met kennis van zaken. Na het volgen van deze theoriecursus zal je veilig dagtochten kunnen varen op zee.

• Traditionele navigatietechnieken
  • Koersberekeningen
  • Variatie en deviatie
  • Lezen en begrijpen van navigatiekaarten
  • Elektronische navigeren d.m.v gps
  • Internationaal aanvaringsreglement
  • IALA betonning
  • Meteo- en weerkunde
  • IMO-reglementering
  • Berekenen van stromingen en waterdiepte
  • Veiligheid en noodsituaties

Prijs

Deze opleiding wordt georganiseerd voor 400 euro per persoon. De studieboeken en de examinering zijn in het inschrijvingsgeld inbegrepen.

CursusmateriaaJe ontvangt van ons het dagschipper-lespakket (Engelstalig):

• Een handboek RYA Dagschipper in kleur
  • 2 RYA oefenkaarten (RYA charts 3 & 4)
  • RYA oefenboek
  • RYA Trainingalmanak
  • Admirality 5011 kaartlegende (Chart Symbols)
  • Oefennavigatie softwarepakket (download)
  • Certificaat ‘DaySkipper Shorebased’ na slagen voor het examen

Noodzakelijke extra’s

• De cursist heeft ook nood aan een navigatieset (set van navigatiepasser en bretoense plotter)Voor deze opleiding is het gebruik van een bretoense plotter en een passer absoluut noodzakelijk; Er zal intensief worden gebruik gemaakt van deze hulpmiddelen. Wij raden een echte navigatiepasser aan zoals voorgesteld in onze Deluxe set.
  • Een gom
  • Potlood 2B (+ slijper) of vulpotlood
  • Schrijfgerief en papier

RYA – Royal Yachting Association

Het examen voor het Engels RYA/MCA Dagschipper brevet wordt aan het einde van de lessenreeks afgenomen door onze school.

De RYA-brevetten zijn internationaal de meest erkende en gewaardeerde brevetten.

Vaarschool.be is een erkend RYA Training Centre en is gemachtigd om deze internationaal gereputeerde brevetten uit te reiken na het succesvol volbrengen van het schriftelijk examen.

Indien je slaagt, krijg je door ons het certificaat Dayskipper shorebased thuis gestuurd.

Data/Inschrijven

InfoOpleiding
Theorie RYA Dagschipper - Antwerpen (Antwerpen)
za 05-okt-2024 + zo 06-okt-2024 + za 19-okt-2024 + zo 20-okt-2024 + zo 03-nov-2024 (09:00 - 17:00)