Een fietspad op het water? Was is dat juist en waarvoor dient het?

Foto: leggen van aanvullende betonning (c) Rijkswaterstaat (NL)

In sommige gevallen wordt er naast de hoofdvaargeul een bijkomende betonning gelegd die bedoelt is voor de pleziervaart. Soms wordt dit wel eens het fietspad genoemd omdat je het daar goed mee kan vergelijken.

Het is immers de bedoeling dat de pleziervaart, indien er zo’n bijkomende betonning ligt, gaat varen net naast de hoofdvaargeul: dus op het fietspad.

Dit maakt het vooral voor de pleziervaart een stuk veiliger omdat ze zo uit de dode hoek van de beroepsvaart blijven.

De beroepsvaart vaart immers meestal in de hoofdvaargeul en niet op het fietspad, alhoewel het voor de beroepsvaart ook is toegelaten om het fietspad te gebruiken. Op het fietspad kan de diepgang beperkt zijn, wat een probleem kan vormen voor de beroepsvaart. Opletten blijft dus de boodschap.

Deze betonning ziet er meestal uit als een rode (stompe) ton, of groene (spitse) ton, maar is bijkomend wit gestreept.

Als pleziervaarder mag je ook in de hoofdgeul varen, maar het is gewoon gezond verstand dat als er een fietspad aangelegd is op het water, dat je dit dan als recreant ook gebruikt. Doen dus!

Onder een filmpje van het Nederlandse Rijkswaterstaat die één en ander verduidelijkt.

Meer weten of je Stuurbrevet halen? Het kan met Vaarschool.be: Schrijf je nu in.

Speak Your Mind

*